
I.STANZA contemporanea_4 / This is not the end. Un balletto di automobili a lu centru de lu munnu
IC 4 / This is not the end. Un balletto di automobili a lu centru de lu munnu
project room, happening
5th – 12th march 2009
ricerca e produzione spazio VIAINDUSTRIAE, Foligno (PG) / performance-happening Area emergenza Protezione Civile, Foligno (PG)
E_
Artist Florian Dambois gathered fifteen cars in an “area di emergenza” ready to perform an automotive ballet. Each car was previously given the name of a seismic station (from ADK = Adak, Alaska, to YSS = Yuzhno-Sakhalinsk, Russia) and equipped as follows: a sign with the abbreviation and photo of a station behind the windscreen, textile bands in the respective national colours on the antenna, and a CD with an audified seismogram from the station (all measurements were taken during the same time period). For the performance, the cars enter the area in a motorcade, turn on their CD players synchronously and subsequently drive in choreographed patterns: six pairs of cars, each pair of cars driving on one lane but in opposite directions, two cars with no preestablished choreography and one car rotating in the centre (SPA = Antarctica). The performance lasts fifteen minutes. All cars stop when the CD ends and then leave the area in a motorcade. Artistic concept: The “aree di emergenza” are areas that the Italian government set up to be able to evacuate the population in the case of an earthquake. This Is Not the End turned these places of withdrawal into places of action. Can the danger of an earthquake be conceived and understood in a playful way? Can seismic movements be translated into a kind of dance, e. g., as a sort of “earthquake tarantella”? (The tarantella folk dance was a part of a medieval phenomena known as dancing mania, in which the dancer(s) “shook off” symptoms of disease etc.) Furthermore, what does the synchronisation of fifteen earthquake measurements sound like and can this be grasped as a composition? (from: Florian Dombois website)
I_
L’artista Florian Dambois ha raccolto quindici macchine in una “zona di emergenza”, pronte per eseguire un balletto automobilistico. Ad ogni auto è stato dato il nome di una stazione sismica (da ADK = Adak, Alaska, a YSS = Yuzhno-Sakhalinsk, Russia) e attrezzata come segue: un cartello con l’abbreviazione dei rispettivi colori nazionali sull’antenna e un CD con un sismogramma verificato dalla stazione. Guidare in modo sincrono e sequenziale nelle moto, accendere i loro lettori CD in un modello coreografico: sei coppie di auto, un paio di auto, un paio di auto, due auto senza coreografia prestabilita e una macchina rotante nel centro (SPA = Antartide ). La performance dura quindici minuti. Tutte le macchine si fermano quando il CD finisce e poi lasciano l’area in un corteo. Concetto artistico: le “aree di emergenza” sono aree che il governo italiano ha predisposto per poter evacuare la popolazione in caso di terremoto. Questi non sono i luoghi trasformati in luoghi di azione. A può essere concepito e compreso in modo giocoso? I movimenti sismici possono essere una specie di danza, e. g., come una sorta di “tarantella terremoto”? (Il “tintarella”) sintomi di malattia, ecc.) (La danza popolare della tarantella faceva parte di un fenomeno medievale noto come mania ballerina, in cui il ballerino (s) afferrato come una composizione?